Börja pensionspara nu, tips om privat och företagsekonomi

Ekonomi, Företag

Redovisningar, deklarationer och bokslut

Ekonomin i ett företag innehåller många olika delar som alla är lika viktiga för att maskineriet ska kunna fortsätta gå runt och för att firman ska behålla sitt goda rykte. 

Ett företag som inte sköter sin ekonomi har också svårt att både behålla och få nya kunder och leverantörer. Firmans bokföring måste skötas löpande under hela året för att lättare kunna upptäcka om det felar eller finns brister någonstans och om man eventuellt behöver byta strategi för att öka produktion och därmed även försäljningen.

Det spelar ingen roll hur stort eller litet ditt bolag är. Löner, betalningar, moms och redovisningar ska skötas och det gäller att ha koll på de regelverk som finns. Förutom bokföring så ska även deklarationer skickas in vid olika tillfällen såsom exempelvis momsredovisningar, inkomstdeklaration för bolaget och arbetsgivardeklarationer.

Vid årets slut ska räkenskapsåret avslutas med ett bokslut och en årsredovisning vilka även ska kontrolleras av en revisor. Det kan vara en bra idé att anlita en redovisningsfirma till att sköta firmans ekonomi även på vecko- eller månadsbasis om inte tid eller expertis finns inom företaget för att sköta det. Även om det kostar lite så frigör du tid att lägga på annat vilket kan vara pengasparande i det långa loppet.